Eläimet
- Motivoivat
- Innostavat
- Yhdistävät
- Haastavat
- Rentouttavat
- Auttavat keskittymään
- Rohkaisevat ylittämään rajoja
Luonto
- Tuottaa terveysvaikutuksia
- Auttaa hiljentymään
- Kehittää keskittymiskykyä
- Parantaa mielenterveyttä
Sosiaalipedagogiikka
- Pää – ajattelu, oppiminen, reflektointi
- Kädet – toiminnallisuus, tekemällä oppiminen
- Sydän – tunteet, elämykset, kokemukset
Kirjallisuutta:
Brelsford, V.L.; Meints, K.; Gee, N.R.; Pfeffer, K. Animal-Assisted Interventions in the Classroom—A Systematic Review. Int. J. Environ. Res. Public Health 2017, 14, 669. https://doi.org/10.3390/ijerph14070669
Halme, Kaisu (2016). Koira kouluavustajana : eläinavusteinen pedagogiikka kouluympäristössä, https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817979
Lipponen, Maija ja Vehmasto, Elina (toim.) (2019). Sosiaalipedagoginen hevostoiminta. Luonnonvara– ja biotalouden tutkimus 78/2019, http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-326-864-7
Lipponen, Maija; Vehmasto, Elina (2021). Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan laatu ja vaikuttavuus : Käsikirja (2. korjattu painos), http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-380-265-0
Nivala, Elina ja Ryynänen Sanna, (2019 Gaudeamus). Sosiaalipedagogiikka, kohti inhimillisempää yhteiskuntaa.
Mickelsson, Ritva (2018), Equine-Assisted Social Education as a Co-Intervention to Prevent Dropout by Improving Social Skills and Engagement in Learning, Kirjassa Equine-Assisted Mental Health Interventions - Harnessing Solutions to Common Problems (Trotter Kay, Baggerly, Jennifer, eds) (Routlegde, 2018) https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781315164144-22/equine-assisted-social-education-co-intervention-prevent-dropout-improving-social-skills-engagement-learning-ritva-mickelsson
Mickelsson, R. (2019). Harnessing horses in social pedagogy: Equine-assisted social education in a school context. International Journal of Social Pedagogy, 8(1): 4. DOI: https://doi.org/10.14324/111.444.ijsp.2019.v8.x.003.
Salonen, K. 2020. Kokonaisvaltainen luontokokemus hyvinvoinnin tukena. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1563-4
Brelsford, V.L.; Meints, K.; Gee, N.R.; Pfeffer, K. Animal-Assisted Interventions in the Classroom—A Systematic Review. Int. J. Environ. Res. Public Health 2017, 14, 669. https://doi.org/10.3390/ijerph14070669
Halme, Kaisu (2016). Koira kouluavustajana : eläinavusteinen pedagogiikka kouluympäristössä, https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817979
Lipponen, Maija ja Vehmasto, Elina (toim.) (2019). Sosiaalipedagoginen hevostoiminta. Luonnonvara– ja biotalouden tutkimus 78/2019, http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-326-864-7
Lipponen, Maija; Vehmasto, Elina (2021). Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan laatu ja vaikuttavuus : Käsikirja (2. korjattu painos), http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-380-265-0
Nivala, Elina ja Ryynänen Sanna, (2019 Gaudeamus). Sosiaalipedagogiikka, kohti inhimillisempää yhteiskuntaa.
Mickelsson, Ritva (2018), Equine-Assisted Social Education as a Co-Intervention to Prevent Dropout by Improving Social Skills and Engagement in Learning, Kirjassa Equine-Assisted Mental Health Interventions - Harnessing Solutions to Common Problems (Trotter Kay, Baggerly, Jennifer, eds) (Routlegde, 2018) https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781315164144-22/equine-assisted-social-education-co-intervention-prevent-dropout-improving-social-skills-engagement-learning-ritva-mickelsson
Mickelsson, R. (2019). Harnessing horses in social pedagogy: Equine-assisted social education in a school context. International Journal of Social Pedagogy, 8(1): 4. DOI: https://doi.org/10.14324/111.444.ijsp.2019.v8.x.003.
Salonen, K. 2020. Kokonaisvaltainen luontokokemus hyvinvoinnin tukena. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1563-4